Svar: Flasker om dagen skal væk inden dagplejestart

24. april 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jannie

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er helt normalt, at børn i 8-10 måneders alderen begynder at lukke munden for skeen. Det handler ofte ikke om kræsenhed, men er snarere et udtryk for, at din datter gerne vil spise selv. Hun viser nu mere og mere selvstændighed og egen vilje og hun protesterer mod at blive madet.

Hun har dog stadig brug for skemad for at blive rigtig mæt. Det at spise selv, kræver stor koncentration og det er svært at koordinere bevægelserne fra tallerken til mund, så mange børn bliver naturligt trætte og spiser derfor ikke helt nok - ikke fordi de ikke har brug for maden, men fordi de bliver trætte og mister koncentrationen - og her er det derfor godt at supplere med lidt på en ske.

Det er derfor godt, hvis du fortsat kan prøve med lidt skemad eller moset mad givet med en gaffel og så derudover naturligvis give hende mad, som hun selv kan tygge, mad med masser af bid, som hun jo er glad for. Det er super godt og hendes lyst til mad skal naturligvis bibeholdes:)

Du kan prøve at give hende grød med en agurkestav, en ristet rugbrødsbjælke eller lignende i stedet for med en ske. Når hun har fået smag for det, så kan du bytte agurken eller rugbrødsbjælken ud med en rigtig ske og hjælpe hende med at spise færdig.

Du kan også prøve i en periode at servere klatkager til hende - det er grød, som du steger let på panden. Det kan mange børn rigtig godt lide og så får de stadig grød og noget som mætter dem lidt ekstra.

Grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg og det kan være en god idé at udnytte dette for på den måde at få lidt ekstra i hende.

Om aftenen kan du med fordel mose kartofler, grøntsager osv. med lidt sovs. Når maden smager af noget, så spiser hun ofte lidt mere af den og det kan gives med en gaffel. Derudover kan du også sagtens give hende ris, pasta, bulgur og lignende, det er også med til at mætte lidt ekstra, kartoffelmos med millionbøf kan også være et hit. Fra 9 måneders alderen må hun få mellem 50-100 ml komælk i døgnet.

Med ...

Annonce

... hensyn til flaske, så vil det være passende med 3 flasker i døgnet, når hun er 8-9 måneder gammel og når hun bliver 10 måneder, vil det være fint at skære ned til 2 flasker i døgnet. Jeg vil anbefale, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften og når hun går over til to flasker, så vil jeg anbefale, at de ligger aften og sen aften.

Mit forslag til en dagsplan nu ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød eller du kan lave klatkager, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Frugtmosen kan gives med ske eller den kan kommes på bollen.

Puttes til formiddagslur - uden flaske

Frokost 11.30-12: Bondebrød med smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, små tykker af frikadelle eller lignende og også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg på brøddet. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en flaske og puttes til middagslur. Når hun bliver 10 måneder, så kan der i stedet gives mme af kop sammen med bananen her.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også gerne mad som er moset med en gaffel. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes et godnatmåltid. Det kan være grød og hvis hun ikke vil acceptere grøden, så kan du give hende en banan eller også her kan hun få klatkager :) Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det kan godt tænkes, at du ved at give hende flaske sen aften og dermed undvære flasken tidlig morgen sikrer hende lidt mere sult om morgenen - det vil naturligt også gøre, at hun bedre tager imod sin morgengrød:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.